Cognitieve faalangst – twijfelen aan je kennis

Bij het woord cognitief vind je in het woordenboek ‘kennisvermogen’ of ‘de verwerking van informatie in je hersenen’ terug. Cognitieve faalangst heeft dus vooral te maken met twijfels aan je eigen kennis en expertise. Dat kan op de schoolbanken al beginnen (ken je de leerstof wel goed genoeg? Misschien slaag je niet voor het examen!). En dit soort van faalangst gaat ook vaak verder in je professionele leven. Weet jij wel alles over dit onderwerp? Ben je geen ‘bedrieger’ omdat jij jezelf voorstelt als ‘de expert’?

Sociale faalangst – bang voor sociale afwijzing

Hoe uniek jij ook bent (en graag wil zijn), ieder van ons heeft nood aan het ‘toebehoren’ tot een sociale groep. Je hoeft hier niet direct aan enorme groepen en netwerken te denken. Ook als jij een introvert bent, dan heb jij ergens de nood om aanvaard te worden binnen een kleine, beperkte en intieme kring zoals je familie of je gezin.

Sociale faalangst heeft te maken met de angst om afgewezen te worden door de sociale kring waartoe je graag wil behoren. Het is de angst om nergens bij te horen. En ook deze vorm van faalangst kan ontstaan tijdens de schooltijd, als jij het buitenbeentje was en gepest werd. Als je sociale faalangst hebt, ben je bang om afgewezen te worden en om negatief beoordeeld te worden.

Motorische faalangst – Angst om (letterlijk) verkeerd te handelen

Voel jij je soms een kluns? Vind jij jezelf lomp? Je gooit op geregelde tijdstippen eens iets omver, je stoot je teen regelmatig aan een tafelpoot en je begint krampachtig te bewegen als je je bekeken voelt door een groep mensen?

Gewoon al denken dat je op een publieke plaats niet mag struikelen zorgt er vaak voor dat je net ook echt gaat struikelen. En dan zak je natuurlijk door de grond van schaamte. Ja, dit is motorische faalangst; de angst om een verkeerde beweging te maken. En ook deze vorm van faalangst komt al voor in de kindertijd, als je bv. tijdens de turnles bang bent om een turnoefening niet (goed) te kunnen uitvoeren.

boek faalangst soorten angst falen Annick Heyman heilady

Faalangst op een positieve manier benaderen

Faalangst hoeft niet noodzakelijk iets negatiefs te zijn. Je kan van faalangst iets positiefs maken door er ‘nuttige’ angst van te maken. Positieve angst die ervoor zorgt dat jij beter, en zelfs optimaal presteert. Positieve stress als het ware.

Heb jij binnenkort een belangrijk project dat je moet afwerken, een sportprestatie die je succesvol wil afronden of een presentatie die je in een belangrijk netwerk gaat geven? Probeer dit soort situaties telkens met een positieve bril te bekijken. Als je jezelf erop betrapt dat je gedachten negatief zijn, schakel ze dan om in positieve (faal)angst.

Een voorbeeld: je denkt: ‘Hopelijk verpruts ik het niet! Ik ga de deadline/finish niet halen. Ja, ik verspreek me sowieso bij de eerste zin waardoor iedereen me gaat uitlachen.’

Je kan het ook omdraaien: “Ik hoop dat die klant echt superblij is met dit project! Ik wil echt die marathon uitlopen binnen de 5 uur. Hopelijk maak ik het publiek aan het lachen tijdens mijn presentatie, want humor werkt!

“What if you fail? You will fail at some point. And then you move on.”

Faalangst omzeilen met 1 vraag – Wat is het ergste dat kan gebeuren?

Deze vraag helpt mij altijd als ik weer eens inwendig loop te piekeren over alles wat fout kan lopen. Stel jezelf de vraag: wat als ik een fout maak? Wat is het ergste dat er kan gebeuren?

Denk aan onze voorbeelden: wat is het ergste dat er kan gebeuren als je die marathon niet uitloopt? En als jij je verspreekt tijdens een presentatie? Of als je dat project niet binnen de tijd kan opleveren?

Vaak is het antwoord op die vraag veel minder erg dan je denkt.

Als je die marathon niet uitloopt, gaat de wereld niet vergaan. Je leert uit je fouten en doet volgende keer opnieuw mee met nieuwe kennis in je rugzak.

En als jij je verspreekt tijdens een presentatie, gaat het publiek misschien hooguit eens lachen met JE VERSPREKING (niet lachen met jou). En jouw presentatie zal hen sowieso bijblijven!

Of als je ziet dat een project niet tijdig klaar geraakt. Wat dan? Oké, de klant is misschien niet helemaal tevreden. Communiceer aan je klant dat je niet tijdig klaar geraakt, en welke acties je onderneemt om binnen een redelijke termijn het project wel af te werken. Vaak kan een klant wel begrip opbrengen als je duidelijk communiceert en een alternatief of actiepunten voorlegt.

Meer weten over faalangst?

Wil jij weten waar jouw faalangst vandaan komt? En ben jij op zoek naar de handvaten om je faalangst definitief aan te pakken? Neem dan deel aan onze een van onze gratis events of webinars.

Of contacteer me en vertel me jouw verhaal!

Wat denk jij ervan?

Voel je vrij om bij te dragen.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *