Bijna de helft heeft z’n voornemens in januari al opgegeven

Onderzoek toont aan dat maar liefst 43 procent van de mensen de goede voornemens al binnen de maand voor bekeken hield. In totaal haakt ongeveer 80 procent af nog voor het einde van de maand maart. Hoe zit dat bij jou?

Je voornemens volhouden door op zoek te gaan naar je ‘waarom’

Ik weet dat jij geen opgever bent. Jij hebt, net zoals ik, enkel een nieuw duwtje in de rug nodig. En daarom wil ik jou enkele tips geven om jouw goede voornemen het hele jaar door vol te houden:

  1. Ga op zoek naar de reden van je voornemen

Sta eens stil bij de reden waarom je net dat goed voornemen gekozen hebt. Ik neem het voorbeeld van sporten. Waarom wil jij 3x in de week sporten? Wat levert jou dat sporten op? En wat maakt het zo aantrekkelijk om dat (sport)doel te bereiken?

Door deze vragen te beantwoorden zal je motivatie duidelijk worden. En je motivatie moet zeer hoog en zeer aantrekkelijk zijn om oude patronen te doorbreken. Want waarom zou je anders uit je comfortzone stappen? Als je je onderliggende aantrekkelijke motivatie hebt gevonden, schrijf die dan ook eens neer!

  1. Identificeer je belemmeringen

Een tweede aspect dat cruciaal is bij het volhouden van je voornemen, is het in kaart brengen van je zogenaamde saboteurs. Deze zorgen er namelijk voor dat je in je comfortzone blijft hangen.

Een klassieker onder de saboteurs is het begrip ‘tijd’. Ik heb vandaag/deze week geen tijd om te sporten. Want het werk gaat voor! En wanneer moet je anders al die huishoudelijke taken nog doen? Of misschien heb jij wel andere saboteurs zoals: ‘het is te koud om nog buiten te komen’ of ‘ik heb last van spierpijn’.

Je begrijpt dat deze belemmeringen optreden als een natuurlijk beschermingsmechanisme om jou in je ‘veilige’ comfortzone te houden. Denk eens na over welke smoesjes je vaak gebruikt, en bedenk welke positieve reactie je daar tegenover kan zetten.

  1. Ga op zoek naar externe hulpbronnen

Voor sommige mensen kan het helpen om een externe bron in te schakelen. Praat bijvoorbeeld eens met enkele mensen rondom jou over je voornemen. Zo heb je je voornemen ook effectief uitgesproken, en zal je je misschien ten opzichte van deze mensen ook extra willen bewijzen. Het kan ook nuttig zijn om een (personal) coach in te schakelen die je op tijd en stond op het matje roept en je (sport)prestaties opvolgt. Een externe hulpbron hoeft trouwens helemaal geen persoon te zijn. Je kan ook een boek lezen of video bekijken om geïnspireerd en gemotiveerd te worden/blijven!

  1. Splits je doelen op in kleinere subdoelen

Wat bij voornemens heel vaak het geval is, is dat mensen een radicale verandering in hun leven willen brengen. En dat kan best! Alleen is het dan wel belangrijk om je grote droom op te splitsen in kleinere elementen. Denk terug aan het sporten. Jij wil bijvoorbeeld binnen 12 maanden 10 kilometer kunnen lopen. Geweldig! Maar 10 kilometer lopen doe je niet ineens zomaar. Begin met jezelf een tussentijds kleiner doel te stellen, bijvoorbeeld ‘vandaag ga ik 20 minuten lopen’. Die doelstelling is veel aantrekkelijker en haalbaar!

En vergeet jezelf ook niet af en toe te belonen voor het bereiken van je tussentijdse doelen…

When you feel like quitting, think why you started!

Nood aan een duwtje in de rug om je voornemens vol te houden?

Ik zie het alvast weer helemaal zitten! Laat je ons weten wat jouw goed voornemen is, en met welke tips jij aan de slag gaat?

Als een werkboek kan helpen om actie te (blijven) ondernemen, download dan zeker ons ebook ‘New Year Fresh Start’. Of kom naar één van onze activiteiten en wordt geïnspireerd en gemotiveerd door zovele andere vrouwen!

Wat denk jij ervan?

Voel je vrij om bij te dragen.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *