Jezelf vergelijken wordt makkelijker door sociale media

Wat is er precies gebeurd opdat de wereld er plots zo perfect uitziet? Hebben wij echt zo’n behoefte om aan anderen te laten weten hoe goed we het wel stellen terwijl we diep van binnen om hulp schreeuwen? Waarom hebben wij zo’n drang om een perfect imago neer te zetten terwijl het ook gewoon eens niet goed gaat?

Als ik heel eerlijk ben, betrap ik mezelf er ook op dat ik stiekem meekijk op de verschillende sociale media kanalen, om me daarna de vraag te stellen: Waarom zij wel? Om dan vervolgens een foto te posten waarop ik nog snel even mijn haar heb goedgelegd en de perfecte glimlach heb opgezet. Als ik naar mijn profiel kijk, plaats ik ook vooral ‘the good news show’. Hoe komt het toch dat de drang om dat masker op te zetten zo groot is geworden?

Het experiment – Stoppen met vergelijken en eerlijk zijn

Mijns inziens is het tijd voor een experiment. Ik heb me voorgenomen om, als mensen me vragen hoe het met mij is, ik naar waarheid zal antwoorden. Ik wil even peilen naar hun reacties.

Ik heb vreselijk geslapen en ik voel me moe. Mijn lichaam wil niet mee omdat ik last heb van gewrichtspijn. Ik voel ook een lichte hoofdpijn. Niet echt goed in mijn vel. Een ideaal moment om te testen hoe mensen zullen reageren op mijn ‘ik-voel-me-niet-zo-goed-dag’. De eerste vraag komt van mijn man: lekker geslapen? Neen, antwoord ik naar waarheid. Zijn reactie: ‘Ik heb het gevoeld’. Oké, so far so good.

Tweede ontmoeting is met mijn poetsvrouw: En alles goed? Ik zeg: ‘Niet zo goed. Ik heb hoofdpijn en en en’ … Zij reageert al wat vreemder: ‘Ja dat gaat wel over’.

De derde vraag komt van een klant: ‘Je ziet er goed uit vandaag’. ‘Goh’; koppel ik terug. ‘Ik voel me nochtans niet goed’. Ik koppel terug wat ik allemaal voel en ik zie haar op de stoel schuiven om vervolgens naar een ander onderwerp te gaan. Mijn dag verloopt zo verder. Wanneer ik naar waarheid antwoord en eigenlijk meegeef dat er iets aan de hand is, dan merk ik op dat mensen dit onderwerp mijden. Het is precies of we niet om kunnen gaan met de negativiteit van anderen. Is dat dan een reden waarom we alleen maar goed nieuws met de wereld delen of is er meer aan de hand?

Ons ego houdt van vergelijken

In het boek van Brené Brown – Gelukkig ben ik niet alleen – las ik onlangs dat het delen van goed nieuws, of het perfecte masker ophouden, te maken heeft met de mate waarin jij je zelfbeeld hebt ontwikkeld. Door te aanvaarden wie je bent, waar je voor staat en hoe je eruitziet, bepaal jij zelf de mate waarin je beïnvloed wordt door jouw omgeving. Hoe lager je zelfbeeld, hoe meer je de schaamte of de negativiteit vasthoudt. En hoe vatbaarder je bent voor de perfectie van anderen.

Het ego houdt van vergelijken. Je gaat steeds op een heel selectieve manier een bepaald beeld vormen over hoe je jezelf en de andere ziet. Maar je doet dat met een vervormde perceptie. Want jij trekt altijd aan het kortste eind waardoor de anderen er steeds beter en perfecter uitzien. Met een laag zelfbeeld tot gevolg. Wanneer je de negatieve perceptie als waarheid aanneemt, dan breek je jouw kern af en ga je effectief gaan geloven dat de andere het zoveel beter heeft dan jij.

4 tips om te stoppen met vergelijken

Hoe doorbreek je nu die vicieuze cirkel? Je kan niet plots stoppen met vergelijken want dat doe je van nature. En jezelf met anderen vergelijken kan ook een positieve impact hebben, als je daardoor jezelf uitdaagt en kiest voor groei. Dus hoe pak je dat nu aan?

Stap 1: Bewust worden van je eigen negativiteit

In al die jaren dat ik vrouwen begeleid, sta ik versteld van hoe negatief we wel niet kunnen zijn! Tegen anderen en vooral tegen jezelf! En van dat laatste ben jij je niet altijd bewust. Ik raad je aan om een schriftje aan te leggen en overdag eens bij te houden welke negatieve dingen je zegt. Of wanneer je sociale media opendoet en je merkt dat de beelden jouw gemoed naar beneden halen. Of wanneer jouw collega meegeeft dat zij enkele kilo’s lichter is, wat doet het met jou? Schrijf het gewoon op, zonder censuur.

Stap 2: Kijk naar wat je wel allemaal hebt

Als je een paar dagen hebt bijgehouden wat je allemaal niet hebt, of wat er allemaal verkeerd loopt, dan gaan we naar stap 2.

Je mag nu elke dag op 3 post-its schrijven wat jij wel allemaal goed hebt gedaan die dag. Misschien heb je een compliment over jouw kleedje gekregen. Of liep jouw presentatie perfect. Of waren jouw kinderen extra lief. Plak die post-its op een plek waar je veel komt en lees regelmatig eens die positieve berichten. Misschien kan je daar een foto van nemen en even posten 😀

Stap 3: Tover een glimlach op jouw gezicht

Wanneer je merkt dat er een negatief of vreemd gevoel je lichaam binnenstroomt als je een perfecte post ziet verschijnen, tover dan een glimlach op je gezicht en wees oprecht blij voor de andere. Laat de beelden jouw zelfbeeld niet beïnvloeden en voorkom dat door lief & mild voor jezelf te zijn. Gun de ander haar/zijn geluk en op die manier kan je dan terug naar stap 2 gaan en jouw eigen geluk sneller zien!

Stap 4: Toon die slechte haardag

Om de cirkel van ‘The good news show’ te doorbreken, kan je af en toe een slechte haardag foto delen. Of gewoon eerlijk opschrijven wat er aan de hand is. Want alleen op die manier gaan we het taboe doorbreken over ‘ons slecht voelen is niet oké’. Ik doe in ieder geval al mee!

Meer weten over de link tussen vergelijken en perfectionisme?

Meedraaien in een perfecte wereld is niet eenvoudig. En stoppen met jezelf te vergelijken met het perfecte leven van anderen, dat is niet zo simpel. Tijdens onze Summer School gaan we dieper in op dit thema. Heb je liever een één-op-één gesprek? Neem dan contact met ons op! 

  1. Wendy
    Wendy says:

    Onlangs betrapte ik mezelf er ook op dat ik mezelf onbewust vergeleek met anderen en dat me dat onrustig maakte. Sociale media kunnen daar inderdaad een grote rol in spelen. Dankjewel voor de tips, hier heb ik echt wat aan!

    Beantwoord
    • fien@heylady.be Reunes
      fien@heylady.be Reunes says:

      Hey Wendy, iedereen vergelijkt zichzelf wel eens met iemand anders. Compleet normaal. Bewustwording is de 1ste stap. Bedankt voor je openheid, Wendy!

      Beantwoord

Wat denk jij ervan?

Voel je vrij om bij te dragen.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *