Vaakst voorkomende voornemens gaan over gezondheid

Minder stress, afvallen en meer sporten staan steevast in de top 3 van de goede voornemens. Het analyseren van zoekopdrachten in Google toont aan dat ‘dieet’ en ‘gezonde voeding’ telkens hun hoogtepunt bereiken rond nieuwjaar. Maar waarom houden we die goede voornemens niet lang vol?

Onze voornemens zijn geen lang leven beschoren

Jammer genoeg houden mensen de goede voornemens vaak geen 3 weken vol. Hoe komt dat? Januari blijkt geen goede periode te zijn om met iets nieuws te beginnen. De jaarwisseling is een hoopvolle periode. Velen hebben rond de kerstperiode verlof en zijn uitgerust. En we zitten vooral vol goede hoop dat het nieuwe jaar anders wordt. Van zodra het gewone (werk)leven zich weer hervat, is de motivatie echter vaak ver te zoeken.

Hoe moet het dan wel? Voornemens volgens het SMART principe

Versta me niet verkeerd, het is gezond om af en toe eens de balans op te maken. Het is goed dat je reflecteert over jezelf. Zorg er ook voor dat je daarna die plannen ook omzet in realiteit. Maak je doelen op volgens het SMART principe.

SMART

De SMART methode wordt vaak gehanteerd om concrete doelen te stellen. Een doel is:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Ik leg het uit aan de hand van een voorbeeld:

  • Zeg niet: ik wil zo snel mogelijk veel gewicht verliezen.
  • Maar wel: ik wil 5kg afvallen (meetbaar) binnen 6 maanden (tijdgebonden) door geen frisdrank meer te drinken (specifiek). Deze doelstelling is daarenboven ook acceptabel en realistisch.

Je hebt een concreet doel. Wat nu? Hou je voornemen vol via kleine stapjes!

Je hebt nu een voornemen gedefinieerd dat haalbaar is, en dat je ook tussentijds kan opvolgen. Maar hoe zorg je er nu voor dat je dit doel ook effectief bereikt?

  • Betrek zoveel mogelijk mensen bij je doelstelling. Als je je doel éénmaal hebt uitgesproken tegen anderen, zal je een sociale controle voelen.
  • Werk in kleine, concrete stappen naar je doel toe.
  • Wees positief. Als het eens 1 dag niet lukt, geef dan vooral niet op. Begin dan de volgende maaltijd/dag gewoon opnieuw!

Stop wishing, start doing!

Nood aan meer tips om je voornemens vol te houden?

Meer tips mag je in de komende blogs verwachten. Ik raad je alvast aan om niet enkel in januari, maar het hele jaar door nieuwe doelen te stellen en er te blijven aan werken!

Start met ons e-book New Year Fresh Start en boek NU al je eerste succes. Of kom naar één van onze activiteiten en wordt geïnspireerd en gemotiveerd.

Wat denk jij ervan?

Voel je vrij om bij te dragen.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *