Je prijs communiceren is geloven in je eigen waarde

Misschien kan je dat gevoel wel. Het moment waarop je meegeeft wat de prijs is voor jouw dienst of product. Honderden gedachten flitsen door jouw hoofd. Je begint heen & weer te draaien en je gaat er zelfs van stotteren. Kortom, je spreekt je prijs uit maar non-verbaal geef je mee dat je er eigenlijk zelf mee worstelt. En misschien zeg je zelfs nog snel: ‘Ik kan wel nog iets aan de prijs doen. Het ligt nog niet helemaal vast’. Hoe geloofwaardig kom je dan over?

Het is een worsteling waar veel ondernemers mee geconfronteerd worden. Je eigenwaarde vertalen in exacte euro’s. De uren arbeid en ontwikkeling die jij wil vertaald zien in wat je te bieden hebt. Uiteraard geloof je in jezelf en jouw product. Anders zou je ook niet gestart zijn met jouw onderneming. En toch is er een zekere schroom wanneer we het over centen hebben. Bij producten kan je nog min of meer de prijs bepalen op basis van de kostprijs van jouw product. Alleen, bij diensten is het vaak koffiedik kijken.

Stop met gratis producten en diensten te leveren

Ik herinner het me nog levendig. Toen ik startte met mijn coaching, hoe lastig ik het vond om uit te spreken hoeveel een sessie koste. Het was precies alsof ik betaald werd om een uur te babbelen.

Heel veel ‘vrienden’ kwamen langs om over hun problemen te spreken en dan was ik de brave coach die hen verder hielp. Na een gezellige avond gingen ze opgelucht naar huis en bleef ik achter met een wrang gevoel. Want was dit nu een vriendenbezoek of gewoon een gratis consultatie?

Op een bepaald moment heb ik die vriendenbezoeken begrensd door aan te geven dat het volgende gesprek een coaching gesprek zou zijn. Een gesprek waar ik dus een vergoeding voor vroeg. Er gebeurden twee dingen: een heel aantal vrienden hadden plots geen problemen meer. En de anderen vonden me arrogant en bleven geen vrienden meer. Eerste les in het bepalen van jouw eigenwaarde: begrenzen. 

Wanneer ben je expert of bekwaam genoeg? 

De tweede les in het bepalen van je eigenwaarde: Maak komaf met je belemmerende overtuigingen.

Want, wanneer is jouw expertise groot genoeg om jezelf als volwaardig te zien en daar een bedrag in euro’s tegenover te zetten? De eerste jaren hield ik ‘bewust’ mijn tarief wat lager want ik had nog niet voldoende kennis & expertise. Maar wanneer weet je genoeg? Wanneer mag jij goed geld gaan vragen?

Uit angst voor de reacties van anderen, heb ik mezelf jaren veel te klein gehouden. Ik durfde geen hoge bedragen uitspreken want wat zouden mijn klanten wel niet van mij denken! Dat ik naast mijn schoenen loop? Of dat ik arrogant ben? Misschien vinden ze me een (te) dure vogel die eigenlijk zomaar iets doet? Mensen gaan toch geen geld betalen voor mijn coaching…

Al deze beperkende overtuigingen hebben ervoor gezorgd dat ik onder mijn waarde presteerde. Ik geloofde zelf niet in mijn eigen kunnen, en wat ik waard was. Bewust & onbewust hield ik mezelf dus heel klein.

Door een laag tarief aan te houden, minimaliseerde ik mijn eigen kunnen. Diep van binnen wist ik wel dat het niet klopte en dat ik te weinig vroeg. Alleen, de angst om voluit te gaan voor mijn eigenwaarde hield me tegen om te groeien in mijn eigen zaak.

Breng je expertise, capaciteiten en meerwaarde in kaart

Misschien kriebelt het ook wel bij jou. Dat verlangen om uit je comfortzone te stappen. Om jezelf die schop onder je kont te geven. Want je klanten geven jou de boodschap dat je diensten of producten te goedkoop zijn. Dat wat je doet heel waardevol is, en dat mensen daar best wel wat voor over hebben. Of dat goedkoop niet gelijk is aan beste koop.

Breng jouw expertise, kennis en ervaring eens in kaart. Word je bewust van wat jouw capaciteiten zijn. Identificeer de meerwaarde die jij jouw klanten kan bieden (en al hebt geboden). Zo kan je fundamenteel beginnen geloven dat je meerwaarde biedt. Dat moment is cruciaal om je eigenwaarde in je bedrijf te bepalen.

Geloven in jezelf en je business zorgt voor een wereld van verschil. Als jij niet overtuigd bent van je meerwaarde, dan ga je dat nooit aan je klant kunnen meegeven. Door te geloven in jezelf, straal je een andere energie uit. Een energie die wordt opgepikt door jouw klanten.

En je hoeft echt niet de duurste te zijn. Het gaat erom dat je weet hoeveel jij waard bent en waar jij voor staat. Welke meerwaarde bied jij en hoe help jij jouw klant. Als je daar een faire prijs tegenover zet, dan creëer je een win-win situatie voor alle partijen.

Nu is het aan jou

Vind jij ‘verkopen’ ook moeilijk? Wat vind je er moeilijk aan? Laat het ons weten in een reactie onder deze blog.

Kan je nog wat hulp gebruik om je zelfvertrouwen en eigenwaarde naar een hoger niveau te tillen? Schrijf je dan in voor onze 3-daagse SHIFT opleiding.

Nog Andere vragen? Neem gerust contact op. Wij bieden jou graag een luisterend oor.

Wat denk jij ervan?

Voel je vrij om bij te dragen.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *